Hej!
Igår hade vi besök
från Den naturvetenskapliga institutionen vid Stockholms Universitet. De
informerade oss om ”Levande Frågelådan” som vi kommer gå på i maj och gav oss
inspiration i de naturvetenskapliga ämnena med ett häftigt vulkan-experiment.
Idag hade vi ännu
ett besök från två gymnasister som håller i ett projekt som heter ”Locker room
tolk”. Själv var jag inte med på den lektionen men hörde att det hade varit bra
diskussioner efteråt om jämställdhet, förväntningar på tjejer och killar,
attityder i omklädningsrum osv…
I NO har vi
avslutat vårt arbete med människokroppen och går över nu till naturen. Vi
repeterar ekosystem, näringskedjor, näringsväv, fotosyntes och fortsätter med
hur ett frö blir till en planta för att senare lära oss mer om blommor, träd
och fåglar.
Vill
avslutningsvis säga att jag tillsammans med eleverna kommer gå ut en stund och
sälja majblommor på måndag eftermiddag. Det vore bra om eleverna har sina
väskor med sig men lämna gärna pengarna hemma förutom lite växel. Eleverna
kommer senare lösa matematikuppgifter kopplade till majblommeförsäljningen.
Läxor
till torsdag:
Svenska: Skriv klart kap 6 på huset.
Matematik: Minst 2 sidor på arbetsbladshäftet.
Engelska: Läslogg
Trevlig helg!
Gülnaz